Skip to main content

Doktor, saya sakit gigi!!!

Assalamualaikum dan hai semua

Baru2 ni aku terjumpa satu cerita di facebook mengenai kenapa doktor gigi tak terus cabut gigi pesakit semasa pesakit tengah sakit gigi. Aku rasa cerita ini sangat menarik (dan kelakar) dan harus dikongsikan agar semua yang membaca dapat manfaatnya. Hal ini kerana aku percaya dan aku telah membuat survey (acahhnya lahai...... maafkan saya) masih ada sesetengah masyarakat yang belum diperjelaskan mengenai isu ini. "Saya tengah sakit gigi ni. Sakit sangat! Kenapa doktor tak terus je cabut gigi saya?".



Gambar, credit to mr google ekekeke :3


Ayuh teruskan membaca! Kerana apa? Kerana membaca merupakan salah satu cara untuk kita mendapatkan ilmu. Hahh gituwwwww!! Jangan la serius sangat beb hehe

_________________________________________________________________________________

"Sekitar tahun 2013, saya kena sakit gigi yang amat teruk. Hingga ke tahap bila lidah saya tersentuh gigi sikit saja pun rasa macam elektrik sakitnya. Saya tak boleh makan kerana bila terkena makanan saja sakitnya bukan kepalang.


Saya pergi ke Jabatan Bedah Mulut HKL dan Fakulti Pergigian UKM. Kedua2nya enggan cabut gigi saya pada masa itu. Depa kata, ada infection tak boleh cabut. Depa bagi antibiotik dan appointment untuk mai jumpa dalam 3 minggu selepas itu.
Masalahnya sakitnya terlalu dahsyat dan saya tak sabar. Jadi saya pergi ke 4 buah klinik pergigian swasta. Hanya pada klinik ke 4 sahaja, doktor tersebut sudi mencabut gigi saya. 3 klinik swasta lain memberikan jawapan yang sama, habiskan antibiotik dan mai jumpa depa balik lepas 1 minggu (appointment cepat di private).
Saya tak tahan lagi kerana nak kerja dan tido pun x boleh lagi kerana sakit. So, doktor ke 4 di klinik swasta menjadi pilihan saya.


Hangpa tau apa yang jadi? Doktor tersebut injek bius hingga ke dos maksimum tapi langsung tak jalan! Sikit pun tak kebas walau aku tunggu utk 20 minit. Last2 lepas aku kata cabut saja, dia cabut hidup2 beb! Korang pernah kena cabut gigi tanpa ubat pelali tak? Itulah yang aku rasa. Ia sakit paling sakit yang aku pernah rasa dalam riwayat hidup aku. Semacho2 aku, air mata aku mengalir beb.


Keluar dari bilik rawatan aku rasa macam nak pitam. Aku baring kat kerusi pelanggan tunggu je. Kerani panggil bayar bil dan dia beri aku Ponstan 2 biji utk makan time tu bagi kurangkan sakit.
Ponstan je beb! Pain score aku 10 masa tu. Aku turun dari klinik dan menuju motosikal aku (masa kat KL mmg aku bawak motor utk elak jem). Mata aku kelam macam nak pengsan. Peluh2 sejuk keluar. Sakit mcm nak mampus! Aku terus duduk je tepi jalan tu dan call wife aku. Wife aku bawak aku balik, pasang jarum dan bagi aku Morphine di spital! Baru sakit aku kurang.


Baru aku faham kenapa kawan2 dental aku tak mau buat prosedur pada aku.
Ketika ada jangkitan aktif pada gigi, berkemungkinan ada nanah/abscess di bawah gigi/gusi yang akan menghalang tindakan local anesthesia yg disuntik. Sebab tu depa bagi antibiotik dan pain killer supaya kasi infection settle dan lepas tu plan cabut elok2. Kalau tak merana beb. Rasa macam nak tercabut nyawa.


Juga, segala prosedur invasive dental ketika jangkitan aktif mempunyai risiko merebaknya jangkitan ke anggota lain dalam mulut hingga masalah injap jantung seperti infective endocarditis. Oleh itu doktor gigi mmg amat berhati2 merawat dan memilih jalan paling selamat. Tapi kalau memandai macam aku, tanggunglah sendiri. Padan muka."


_________________________________________________________________________________

Cerita ini ditulis oleh Dr. Abdul Rahman Abdul Kadir. Terima kasih (:
Credit kepada kak nunaaa!! hikss (:
Dan terima kasih jugak yang sudi memberi respon kepada survey saya yang tahhapahapa tuh hihi

Thanks for reading! (:  


Signing off,
Asyumo 


Comments

Popular posts from this blog

A little bit about orientation usim nilai!

Assalamualaikum and hello everyone P/s: I wrote this post 2 weeks ago (plus minus) during i was still in nilai I know it is been a while since I posted the last post in this blog. Kind of busy with first year orientation in usim nilai since I joined the programme as a facilitator. Takde la busy mana sangat pon, haish akak faci ni acah je lebih kehkehkeh! The orientation is held in nilai for 5 days included with meeting on last monday. After that (on saturday), all of the dental students will be headed to pandan indah included us (aku, cuna, hani, muaz, arep). Then continue with orientation in pandan on saturday and sunday. Pungpangpungpang settle everything, orentasi, angkut barang ke rumah, kemas, check in gv and etc (I will update soon in other post about orientation pandan in sha Allah kalau ngak busy yaa!). Then, class will be started on the next monday with operative techniques (oh em gee what's that!!! ). Ya ampunn ngakk ada cuti dong kayak ginii, aku itu butu

Reviewing books!

Assalamualaikum and hello everyone Today I am going to make a post about book review. Although I dont not read that much amount of books like a bookworm, but sometimes I still do during my freetime. Normally, the book that I would choose is based on the author, title, colour of the cover and has good reviews. I rarely choose a book because of publisher or influenced by friends. Have been happened once, I subsequently felt so disappointed and urghhhh...(nevermind, just ignore). So here are four books that I decided to review and all of it are my favourites. Lets get started! 1.   Aku Budak Medik 1.0 This image is from google.com hiks! The first book is Aku Budak Medik 1.0, written by several malaysian medical students and arranged by Dr. Fahd Razy. There are among them that study in Egypt, India and around Malaysia. Oh ya, there is one among the authors is from usim (if I am not mistaken) hehe #proudmoment. So basically, those medical students write a short story abo

Making dadih!

Assalamualaikum and hello everyone Last night I had a project in the kitchen. I was joined by my little brother, Ilham since he had completed with his homework We were making dadih!! It is stawberry dadih specifically. Actually I decided to make dadih two weeks before and the aim is to sell to my brother's classmates. But you know.... procastination brought us until last night wuuuwu ;p. Dont make procastination take over you guys! So here is how we made it ;D List of ingredients 1. Dadih 2. Sugar 3. evaporated milk 4. water Done with the ingredients. Lets get started! First and foremost, we need to pour over 3000ml of water in the pot. Also add up with 100gm of sugar and 400ml of evaporated milk. Then stir them and let them boiled for a few minutes. You guys might be curious with 100gm at first....or am I the only one? huhu. At first I was like, "100gm? g stands for what? Giga, Mega, kilo.....g?" Hahahaha tu la pasal bila belajar tak bersunggu